Boekentips + mijn resultaat

Het begin van de boekentips (mijn acceptatieproces)

 

Tijdens het acceptieproces na mijn diagnose Autisme waren er soms moeilijke momenten. In die periode vond ik het fijn om boeken te lezen met een autismepersoon als hoofdkarakter.

Ik herkende me dan in die personen en zo leerde ik bepaalde trucs om beter met mijn Autisme om te gaan. Zo accepteerde ik steeds meer mijn eigen diagnose.

Hieronder een paar boeken:

➀ Het Rosie Project
➁ Het Rosie Effect
➂ Daglicht
➃ Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Wil jij onderzoeken wat jouw autismekenmerken, stress-signalen en wat jouw kwaliteiten zijn? Neem dan kijkje bij het traject: inzicht in jouw autisme

Eerste vervolg van de boekentips (hoe kan ik met mijn stemmingswisselingen omgaan)

Ik kon een half jaar na de diagnose mijn autisme een beetje accepteren. Alleen had ik nog veel problemen die vanuit mijn autisme kwamen.

Mijn stemming was onvoorspelbaar, zowel voor mij als voor anderen. Ik kon snel sombere/depressieve klachten krijgen. Mijn stemming kon soms binnen een half uur wisselen. Ik leek net een jojo van emoties! Alleen ik kon mijn emoties geen plekje geven en niet aangeven hoe ik mij voelde waardoor ik steeds mijn gedachtes bleef overdenken. De stemmingswisselingen kwamen vanuit mijn autisme. Bijvoorbeeld door onduidelijkheden, veranderingen, miscommunicatie en het missen van interne grenzen. Er was nog behandeling nodig om mijn problemen minder te krijgen. De behandeling kreeg ik na weer lang op een wachtlijst te hebben gestaan.

Samen met de psycholoog maakte ik een signaleringsplan met kleuren. De kleuren gaven aan hoe ik in mijn vel zat. Groen staat daarbij voor goed en rood voor slecht. Bij de kleuren stond wat ik moest doen om weer naar goed (groen) te gaan en hoe mijn ouders, begeleiders en collega’s mij konden helpen. Ik werkte met 5 g-schema’s om mijn gedachtes minder diep te laten gaan.

Mijn ouders konden me helpen door me daar een nachtje te laten slapen, als ik in een donkere (rode) periode zat.

Op werk stuurden ze mij naar huis want ik kon op die momenten toch niet goed concentreren. Zelf wilde ik alleen niet altijd naar huis!

De begeleiding kon variëren van in de groene periode 2 begeleidingsmomenten in de week, tot in donkere rode periodes van 9 begeleidingsmomenten per week.
Uiteindelijk wist ik door de kleuren hoe ik mezelf voelde en kon ik sneller herstellen van de problemen van mijn autisme.

Alleen na een tijdje groeide ik over de kleuren heen. Wat nu? Dat vertel ik je bij het volgende vervolg!

Nu het boek:

De methode van “Meer rust en minder stress bij autisme” van Marja Boxhoorn lijkt grotendeels op hoe ik mijn therapie kreeg.

Je kan het boek samen met mij doornemen met praktische werkbladen en je krijgt mijn tips hoe ik van veel stress naar rust ben gegaan. Dan kan ik het traject inzicht in jouw stress naar meer rust aanbieden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tweede vervolg van de boekentips (Hoe kan ik mij beter uiten en mijn emoties begrijpen)

Bij het eerste vervolg eindigde ik met de zin: “Alleen na een tijdje groeide ik over de kleuren heen, wat nu?”

Ik was over de kleuren van mijn signaleringsplan heen gegroeid. Op dat moment kon ik weer niet goed aangegeven hoe ik mij voelde. Ik begreep niet dat je bij sommige mensen die het standaardzinnetje zeggen “alles goed?/hoe gaat het?” echt moest aangeven hoe ik mij voel. Ik zei in die tijd altijd “het gaat goed”, omdat ik niet wist welke emotie bij het gevoel hoorde.
Doordat ik niet wist hoe ik mij voelde, raakte ik door verschillende redenen overspannen en moest ik weer een tijdje minder werken om weer te herstellen van mijn opgelopen stress.

Nu de boekentip “alles wat ik voel, het grote emotieboek” van Stine Jensen.

Ik wisselde van begeleidster. Mijn toenmalige begeleidster kon mij ondertussen te goed lezen waardoor ik geen moeite hoefde te doen om te zeggen hoe ik mij voelde en wat er echt aan de hand was.

Met mijn nieuwe begeleidster ging ik elke week het emotieboek langs. Ik keek welk gevoel ik had en welke emotie daarbij hoorde. Zo leerde ik mijn gevoel aan te geven met emoties.

Er was ruimte op het werk, om op werkdagen te oefenen om aan te geven hoe ik mij voelde. Zo leerde ik het thuis en op het werk toe te passen. Voor iemand met autisme is het soms lastig om het geleerde op een andere plek of in andere situatie te gebruiken.

Herken jij in dit verhaal en wil jij jouw gevoel ook beter kunnen uitdrukken en beter in contact komen met jouw relaties of meer relaties krijgen? Ik kan je hiermee helpen met het traject inzicht in jouw relaties  

 

 

 

Derde vervolg van de boekentips (hoe heb ik minder last van gedachtes)

Toen ik geleerd had mijn gevoel aan te geven met emoties had ik alleen nog veel last van gedachtes. Ik kon ook nog niet goed in het hier en nu blijven. Ik pluisde alle gedachtes door of zag allemaal grote problemen die eigenlijk heel klein waren. Dat kostte me in mijn hoofd en lichamelijk heel veel energie.

Mijn leidinggevende gaf de tip om mindfulness te gaan doen om meer rust in mijn hoofd en lichaam te krijgen. Ik keek haar aan en dacht “dat is toch heel erg zweverig?”. Bij mindfulness hebben ze er vaak over dat je een kat moet na doen. Ik begon een beetje in mij zelf te lachen. Ik nam de tip wel mee naar huis.

Ik Googlede mindfulness voor mensen met autisme. Het zou zomaar kunnen dat ik er een boek over kan vinden, dacht ik.

Ik kwam uit op het boek:
Mindfulness bij volwassenen met autisme van Annelies Spek.

Ik bestelde het boek en nam het boek zelfstandig door. Ik kreeg al iets meer rust in mijn leven, alleen dit was nog niet optimaal.
Een begeleidster gaf aan dat ze een cursus mindfulness voor mensen met autisme ging geven. Ik volgde de cursus en merkte dat mijn gedachtes elke week minder werden en dat ik meer in het hier en nu kon blijven. Het voordeel van onder begeleiding iets leren is dat je tips krijgt van de medecursisten of trainer waardoor het makkelijk in je leven toe te passen is.


Het resultaat

Ik begrijp nu wat autisme met mij doet en weet ernaar te handelen. Daarbij heb ik bijna geen gedachtes meer, het is vaak gewoon stil in mijn hoofd en kan ik veel beter aanvoelen en aangeven waar mijn grens ligt. Hierdoor ervaar ik nu veel meer rust in mijn leven.

Wil jij geen blogs missen? Download dan hier jouw 7 tips om overprikkeling te voorkomen.

2 reacties op “Boekentips + mijn resultaat”

  1. Misschien kun je ook wat hebben aan mijn autobiofrafische romantrilogie ‘De Poort, de Paljas en het Meisje’ Levens(reis)verhaal van een Asperger. Deel 1 en 2 zijn uit. Deel 3 vordert.
    zie: bepschilder.nl
    Groetjes,
    Bep.
    P.S. Wat een geweldig idee, jouw ervaring met boeken bespreken! Fijne schrijfstijl heb je!

  2. Pingback: Kan jij en durf jij open te zijn over je autisme of jouw psychische kwetsbaarheid op de werkvloer? – Insight Aut

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *