Hoe raak ik minder overprikkeld?

Hoe raak ik minder overprikkeld?


Er zijn fases in je leven dat je niet zonder medicatie kan. Dit was bij mij in de periode dat ik overal over- of onderprikkeld door raakte.
De vragen die door je heen kunnen gaan zijn:.

  1. Gaat het medicijn echt helpen?
  2. Kan ik nog terug naar een leven zonder medicatie en hoe gaat dit proces?
  3. Wat ga ik voelen als ik het medicijn gebruik?
  4. Kan ik het niet zonder medicatie?
  5. Ben ik niet gek als ik medicatie gebruik?

Het proces voor inname


Ik heb de medicatie bij de apotheek opgehaald. Als ik thuis ben lees ik de bijsluiter. Dan weet ik wat er kan gebeuren als ik het slik. Ik kijk naar de doordrukstrip en druk er een pilletje uit. Met angst in mijn ogen kijk ik het pilletje aan. De vragen gaan weer door mij heen.Ik krijg de gedachte “ik ga het pilletje nu echt slikken”. Mijn hand gaat langzaam naar mijn mond. Ik doe mijn mond open en leg het pilletje op mijn tong.
Ik doe de kraan open, neem een slok water en slik het pilletje door.

De werking van het pilletje

De eerste dagen voel ik mij warrig, niet alles komt binnen en ben een beetje moe. Dit herken ik ook uit de informatie van de bijsluiter. Dit gevoel zal wel normaal zijn.
De eerste dagen zijn voorbij, het warrige gevoel is weg en voel mijn energie weer meer worden. De lichamelijke onrust en de gedachtes in mijn hoofd zijn ook een stuk minder.Omdat ik nu rust ervaar, kan ik beter slapen en kan ik mij beter concentreren. Doordat ik nu beter slaap kan ik de prikkels van de dag beter verdragen, kan ik bekijken op welke prikkel ik het meest reageer en waar ik meest overprikkeld van raak.

Onderzoeken van prikkels

Ik ga elke prikkel langs en kijk welke een “error” geeft:

  • Aanraking
  • Geur
  • Smaak
  • Geluid: error
  • Beelden en licht; error
  • Beweging en druk; error (onderprikkeld)
  • Evenwicht; error (onderprikkeld)
  • Inwendige prikkels; error (onderprikkeld)
  • Pijnprikkels
  • Temperatuur

Ik weet nu dat ik vooral overprikkeld raak van geluid, beelden, licht en mijn eigen gedachtes. Ik ben onderprikkeld voor beweging, druk, evenwicht, inwendige prikkels (voel bijv. niet goed aan wanneer ik honger heb).Ik accepteer de prikkels waar ik overprikkeld van raak. Als het kan ontwijk ik ze of laat het er zijn. Als ik ze niet kan ontwijken neem ik rustmomenten om de prikkel beter te verdragen. Ik weet nu dat ik onderprikkeld ben voor beweging, druk, evenwicht en dat ik honger minder goed aanvoel. Ik ga meer sporten om de prikkel beweging en druk te activeren en ik ga op vaste tijden eten.

Afbouw medicatie

Op een later moment merken de huisarts en ik dat het beter met mij gaat. We gaan kijken wat er gebeurt als ik af en toe geen medicatie gebruik en hoe ik op die dagen de prikkels ervaar. Dat gaat goed. De afbouw kan verder en ik heb het medicijn helemaal niet meer nodig. Alleen merken we dat in periodes met veel onduidelijkheden en veranderingen dat het slapen minder gaat. Voor die nachten gebruik ik af toe slaapmedicatie, maar dat is nu nog ongeveer een periode van 1 keer in de 2 maanden.

Op een later moment merken de huisarts en ik dat het beter met mij gaat. We gaan kijken wat er gebeurt als ik af en toe geen medicatie gebruik en hoe ik op die dagen de prikkels ervaar. Dat gaat goed. De afbouw kan verder en ik heb het medicijn helemaal niet meer nodig. Alleen merken we dat in periodes met veel onduidelijkheden en veranderingen dat het slapen minder gaat. Voor die nachten gebruik ik af toe slaapmedicatie, maar dat is nu nog ongeveer een periode van 1 keer in de 2 maanden.

1 reactie op “Hoe raak ik minder overprikkeld?”

  1. Pingback: Af en toe je rust pakken is goed! – Insight Aut

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *